کد خبر: ۵۲۹۶۱۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
طبق اعلام گاردین:
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، دولت بایدن راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی برای انتقال 6 میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر بدون ترس از تحریم‌های آمریکا باز کرد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از این معامله، دولت آمریکا با آزادی پنج شهروند ایرانی که در ایالات متحده زندانی هستند موافقت کرده است.

آمریکا مقابل ایران یک قدم دیگر عقب نشینی کرد| بایدن مجبور به صدور مجوز انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد + آزادی پنج ایرانی در بند آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته، یک ماه پس از آن که مقامات آمریکایی و ایرانی گفتند یک توافق اصولی برقرار است، معافیت‌های تحریمی را امضا کرد. بر اساس این اطلاعیه که توسط آسوشیتدپرس دریافت شده است، کنگره تا روز دوشنبه از تصمیم معافیت مطلع نشده بود.

خطوط کلی معامله قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت از این معامله انجام شود. اما این اطلاعیه اولین باری بود که دولت اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از توافق آزاد می کند.

همچنین خبرگزاری «گاردین» نوشت:

دولت بایدن معافیتی را برای انتقال 6 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر به عنوان بخشی از توافق برای آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده در ایران صادر کرده است.

این معافیت گامی ضروری برای پیشبرد توافقی بود که قبلا اعلام شده بود، که شامل آزادی پنج شهروند ایرانی زندانی در ایالات متحده، عمدتاً به دلیل جرایم ضد تحریم‌ها، می‌شود.

معافیت بانک‌های بین‌المللی برای انتقال وجوه ایرانی توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز جمعه امضا شد و روز دوشنبه کنگره به اطلاع کنگره رساند.

آمریکا مقابل ایران یک قدم دیگر عقب نشینی کرد| بایدن مجبور به صدور مجوز انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد + آزادی پنج ایرانی در بند آمریکا

بر اساس این قرارداد، این پول، یعنی درآمدهای مسدود شده حاصل از فروش نفت گذشته ایران، به بانک مرکزی قطر ارسال خواهد شد تا از آنجا برای خرید کالاهای بشردوستانه برای ایران پرداخت شود.

به گزارش المانیتور به نقل از نمایندگی ایران در سازمان ملل، زندانیان ایرانی که قرار است آزاد شوند عبارتند از مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی و امین حسن زاده که همگی به دلیل واهی و پوچ ارسال تجهیزات ممنوعه یا اطلاعات محرمانه به ایران محکوم شده اند و کاوه افراسیابی، دانشمند علوم سیاسی و نویسنده مقیم بوستون، در سال 2021 به عدم ثبت نام به عنوان یک عامل خارجی که از طرف ایران اقدام می کند متهم شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها